ترنم باران

ترنم باران

ترنم باران

ترنم باران

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در استانداردهای حسابداری ایران ، استاندارد شماره یک به نحوه ارائه صورتهای مالی اختصاص یافته است. صورتهای مالی که شامل صورتهای مالی اساسی و یادداشت های توضیحی هستند برای استفاده کنندگان خارجی تهیه و ارائه می شوند. دولت ، سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران فعلی و آینده و در نهایت مشتریان و بانکها ، بخشی از استفاده کنندگان از صورتهای مالی شرکت ها هستند. 

تجدید ارائه صورتهای مالی به طور ضمنی حاوی این پیام است که صورتهای مالی دوره گذشته از ویژگی کیفی قابلیت اتکا برخوردار نبوده اند و از این رو این امکان وجود دارد که تصمیماتی که بر اساس این اطلاعات اتخاذ شده اند غلط باشند.

 

تحقیقات گذشته نشان می دهد تجدید ارائه سرفصل های اصلی صورت سود و زیان از اهمیت بیشتری در بین سایر سرفصل صورهای مالی اساسی برخوردار است.

 

تحقیقات صورت گرفته که در مقالات معتبر آمده است ، نشان می دهد که بین ارزش شرکت و تجدید ارائه سرفصل های اصلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه غیرمستقیم معناداری وجود دارد.

 

طبق مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، هدف صورتهای مالی ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده از استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد.

 

خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات، "مربوط بودن " و "قابل اتکا بودن " و خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات، "قابل مقایسه بودن " و "قابل فهم بودن" است. اطلاعاتی که فاقد این خصوصیات باشد، مفید نبوده و یا دارای فایده محدودی است. از آنجاکه خصوصیات کیفی قابل مقایسه بودن و قابل فهم بودن، بر مفید بودن اطلاعات می افزاید، وجود ثبات رویه حسابداری در روشهای حسابداری بکار گرفته شده و افشاء مناسب اطلاعات الزامی است. استانداردهای حسابداری ایران مقرر میکند که شرکتها باید ارقام صورتهای مالی را به صورت مقایسه ای همراه با ارقام سال جاری ارائه و افشا کنند. (استاندارد شماره 1)

 

بر این اساس ارقام سال قبل در سال جاری، بار دیگر از سوی شرکت و حسابرس مورد بازبینی و طبقه بندی قرارگرفته و در صورت وجود اشتباهی بااهمیت در ماهیت و نحوه طبقه بندی و نیز مبالغ سال قبل، می بایست در سال جاری تجدید ارائه شوند.


بدین ترتیب تجدید ارائه میتواند به معنای وجود یک نقص یا اشکال تعبیر شود که در سال جاری کشف شده است؛ البته به شرط آنکه ناشی از تغییر در رویه های حسابداری نباشد. مطالعات نیز نشان میدهند که درصد بالایی از تجدید ارائه در ایران، به دلیل اصلاح اشتباهات حسابداری بوده است.

برای دیدن کامل این مقاله به سایت شرکت داده پردازان ارگس تولید کننده نرم افزار حسابداری به نشانی زیر مراجعه نمایید:

 

تجدید ارائه صورتهای مالی

  • علی کمانکش
  • ۰
  • ۰

یک کسب و کار باید به صورت مداوم بودجه‌های عملیاتی خود را برنامه ریزی کرده و با ثبت درآمد ها و هزینه‌هایش میزان سود آوری شرکت را رصد کند. همچنین با ثبت فاکتورها و دریافت و پرداخت ها ، تعهدات و مطالباتش را مشخص نماید. به این صورت که همیشه بداند به چه میزان بدهکار است و به چه میزان بستانکار.

ثبت رویدادهای مالی بالا به صورت منظم مشخص می کند که یک کسب و کار امکان ادامه فعالیت را دارد یا نه. و آیا در حال پیشرفت است و یا در حال اضمحلال.

اینجاست که نقش مهم نرم افزار حسابداری مشخص می شود. زیرا همانطور که در سایر مقلات این سایت بحث شد ، نرم افزار حسابداری سرعت و دقت ثبت و پردازش و گزارش گیری اطلاعات مالی را بالا می برد. همچنین نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد کارکنان ، مالیات‌ و بیمه پرداختنی و دیگر حساب‌های کاری شامل هزینه های استهلاک و ... را نیز ثبت و مدیریت می‌کند.

ثبت اطلاعات و رویدادهای مالی در نرم افزار حسابداری ، ممکن است در محیط کار و یا منزل و یا حتی طی قراردادی به یک موسسه حسابداری سپرده شود. عدم توانایی در مدیریت درست یک سیستم حسابداری و نبود یک نرم‌افزار حسابداری مطمئن می‌تواند مشکلات جدی برای یک کسب و کار ایجاد کنددر زیر به برخی مواردی که کسب و کارها باید انجام دهند تا موفق باشند اشاره شده است.

 

بودجه عملیاتی

حتی یک کسب و کار کوچک هم باید بودجه مشخص و معینی را برنامه‌ریزی کند تا بر اساس آن بتواند هزینه ها و درآمدش را تنظیم نموده و انحرافات از بودجه را تشخیص دهد. مطمئنا داشتن یک بودجه عملیاتی در نرم افزار حسابداری مناسب و مقایسه آن با رویدادهای مالی واقعی ثبت شده در نرم افزار حسابداری به کسب و کارها کمک بزرگی خواهد کرد.

این امر شامل ارزیابی و برآورد کلیه نیازهای مالی یک کسب و کار و تهیه یک نقشه مالی و ورود صحیح اطلاعات به داخل نرم افزار حسابداری جهت اطمینان از پرداخت کلیه قبوض، حقوق کارکنان و همخوانی درآمد و هزینه‌های جاری شرکت می‌باشد. شرکتی که دارای بودجه عملیاتی منسجم نباشد و در ضمن نرم افزار حسابداری مناسبی هم برای ثبت رویدادهای مالی نداشته باشد با خطر افزایش هزینه ها و در نتیجه کمبود سود و نقدینگی مواجه خواهد شد.

 

حسابهای پرداختنی

حسابهای پرداختنی در واقع بدهیهایی است که به دیگران دارید. این بدهی می تواند بدهی به ارگانهای دولتی باشد مانند بدهی بابت قبوض آب و برق و تلفن و... و یا می تواند بدهی به کارکنان بابت حقوق و مزایا باشد و یا بدهی به تامین کنندگان کالا و خدمات باشد. یکی از نکات مهم که در بودجه باید به آن توجه کرد همین حسابهای پرداختنی است. این حساب دارای مانده بستانکار است و میزان مانده بستانکار این حساب میزان بدهی کسب و کار می باشد. البته بر اساس این آیتم به تنهایی نمی توان گفت که یک کسب و کار موفق عمل کرده است یا نه. سایر موارد را هم باید در نظر گرفت. اگر رویدادهای مالی کسب و کار را در نرم افزار حسابداری وارد نمایید مانده اسن حساب در هر لحظه در اختیار شماست و به راحتی می تواند کنترل و مدیریت شود.

 

حساب‌های دریافتنی

همانطور که دانستن بدهی ما به دیگران مهم است ، دانستن اینکه از چه کسانی طلب داریم نیز مهم است. حسابدهای دریافتنی دارای مانده بدهکار است و مانده آن طلب ما از مشتریان را نشان می دهد. زیاد بودن مانده این حساب خیلی خطرناک است و به این معنی است که شرکت محصول خود را (کالا یا خدمات) به مشتری تحویل داده است ولی نتوانسته طلب خود را وصول نماید. وجود یک نرم افزار حسابداری مناسب می تواند این خطر را کاهش دهد. نرم افزارهای حسابداری از جمله نرم افزارهای شرکت داده پردازان ارگس ، این امکان را به شما می دهند که در مقاطع زمانی مناسب ، طلب شما از مشتریانتان را به شما یادآوری کنند تا نسبت به وصول طلب خود اقدام نمایید. مقایسه مانده این حساب با حسابهای پرداختنی شما را در مدیریت کسب و کارتان بسیار کمک خواهد کرد.

 

اختلاس

فقط در صورت داشتن یک سیستم مالی قوی و یک گردش کار مطمئن می توانید جلوی برخی از کلاهبرداری ها را بگیرید. داشتن یک  نرم افزار حسابداری مناسب و ورود اطلاعات صحیح در آن می‌تواند از فریبکاری، حساب‌سازی و در نهایت اختلاس و کلاهبرداریهای معمول صورت گرفته در یک شرکت جلوگیری کند. عدم وجود نرم افزار حسابداری با سطح دسترسی مناسب می تواند راه را برای کارمندان و مشتریان کلاهبردار باز کند و زیانهای جبران ناپذیری را به کسب و کار شما وارد نماید. اگر نرم افزار حسابداری با سطح دسترسی قوی داشته باشید آنگاه فاکتور فروش صادر شده توسط واحد فروش شما به صورت یک سند حسابداری ثبت شده در نرم افزار حسابداری در اختیار واحد حسابداری قرار گرفته و حواله خروج آن نیز در دست انبار دار قرار می گیرد. آنگاه دیگر واحد فروش و یا انبار نمی تواند با اصلاح و یا حذف این فاکتور و یا حواله انبار اقدام به اختلاس و دزدی نماید.

 

نتیجه

نرم افزارهای حسابداری اکنون به یک نیاز اساسی برای کسب و کارها تبدیل شده است و وجود یک نرم افزار حسابداری قوی و مناسب برای هر کسب و کاری از نان شب هم واجبتر است.

 

این مقاله را هم از دست ندهید :  تجدید ارائه صورتهای مالی

  • علی کمانکش
  • ۰
  • ۰

یکی از قسمت های اساسی در نرم افزار حسابداری ، تعریف کدینگ حسابداری است. عنوان دیگر کدینگ حسابداری ، سرفصل های حسابداری نام دارد. کدینگ حسابداری پایه و اساس گزارشگری مالی است و معمولا نرم افزار های حسابداری روی کدینگ حسابداری متنور زیادی می دهند.

تعداد سطوح کدینگ حسابداری در نرم افزار حسابداری ، یک پارامتر مهم و اساسی محسوب می شود. مثلا برخی نرم افزارهای حسابداری سه سطحی و برخی دیگر چهار سطحی و به همین صورت در برخی دیگر 6 سطحی و 7 سطحی و ... هستند. اما تعداد سطوح کدینگ حسابداری به چه معناست.

ما در اینجا نرم افزار حسابداری همکاران سیستم و نرم افزار حسابداری باتیس را بررسی می کنیم که هر دو 6 سطحی هستند. این دو نرم افزار دارای سه سطح گروه و کل و معین هستند و سه سطح تفضیل شناور هم دارند.

اولین سطح کد حساب گروه حساب است. در سطح گروه ، سرفصل های حسابداری به 9 گروه تقسیم می شوند.:

گروه دارائیهای جاری

گروه دارائیهای بلند مدت

گروه بدهیهای جاری

گروه بدهیهای بلند مدت

گروه سرمایه و حقوق صاحبان سهام

گروه درآمد ها

گروه هزینه ها

گروه بهای تمام شده

گروه حسابهای انتظامی و کنترلی


در فیلم های آموزشی که در قسمت دانلودها در سایت قرار گرفته است درباره کدینگ حسابداری توضیح کاملی آمده است. برای دانلود این فیلم ها می توانید از لینک زیر به قسمت دانلود ها بروید.

دانلود فیلم های آموزش نرم افزار حسابداری

گروه دارائیهای جاری را می توان در سطح کل به سه قسمت موجودی نقد و بانک - حسابهای دریافتنی - اسناد دریافتنی تقسیم بندی کرد.

گروه بدهیهای جاری را نیز می توان در سطح کل به حسابهای پرداختنی - اسناد پرداختنی و .. تقسیم بندی کرد.

 

اما سه سطح بعدی حسابداری در نرم افزار حسابداری باتیس ، همان سه سطح تفضیلی شناور هستند. سطح چهارم که همان تفضیلی ها هستند و سطح پنجم که می توان به عنوان مرکز هزینه در نظر گرفت و سطح ششم که می توان به عنوان پروژه در نظر گرفت.

 

برای توضیحات تکمیلی و تعریف کدینگ حسابداری در نرم افزارهای حسابداری به فیلم آموزش کدینگ حسابداری که توسط استاد محمدی در وب سایت آموزش آنلاین ارگس قرار گرفته است مراجعه نمایید.

اصول کدینگ حسابداری

  • علی کمانکش
  • ۰
  • ۰

اکنون نرم افزار حسابداری در همه شرکت ها وجود دارد. یک زمانی بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت می گفت "کاری می کند که روی هر میز یک کامپیوتر شخصی موجود باشد" . امروز رویای وی به حقیقت پیوسته است. برای نرم افزار حسابداری هم همین اتفاق افتاده است و تقریبا بر روی تمام کامپیوترهای شخصی ، نرم افزار حسابداری نصب است. 

اما چه معیارهایی برای خرید نرم افزار حسابداری باید مئ نظر داشت؟ مسلم است که هر شرکتی برای حساب و کتاب مالی خود دارای یک سری نیازهای عمومی است مانند ثبت سند حسابداری، دریافت و پرداخت وجه، عملیات چک ، انبارداری، فروش و CRM و .... ولی علاوه بر این نیازهای عمومی ، شرکت ها ممکن است دارای نیازهای خاص صنفی هم باشند. مثلا یک شرکت که در صنف چاپ است را با یک شرکت که در صنف مبل است مقایسه کنید. نیازهای خاص این دو نوع صنف کاملا با هم متفاوت است.

بنابراین کاملا منطقی است که باید هر شرکتی متناسب با نیازهای عمومی و خاص خود اقدام به خرید نرم افزار حسابداری نماید. در حال حاضر نرم افزار های حسابداری به صورتی طراحی و پیاده سازی شده اند که کاربر برای کار با آنها نیاز چندانی به دانستن علم حسابداری ندارد. اینگونه نرم افزارها برای ثبت سند حسابداری از عملیات مربوطه مانند فاکتور فروش ، فاکتور خرید و ... استفاده می کنند.

هر نرم افزار حسابداری دارای زیرسیستم‌هایی از قبیل ، حسابداری مالی، خزانه داری، انبار، فروش، حقوق و دستمزد، مدیریت ارتباط با مشتری، دبیرخانه و اتوماسیون اداری و تولید و صنعتی و ... است. لازم است که بدانید برای کار خود نیاز به کدام یک از این زیر سیستم‌ها دارید و همچنین امکانات هر کدام چه باشد.

اگر شما یک شرکت بازرگانی هستید که به کار خرید و فروش کالا مشغول هستید حداقل به چهار نرم افزار حسابداری مالی ، نرم افزار خزانه داری ، نرم افزار انبار و حسابداری انبار و در نهایت نرم افزار فروش و پخش نیاز دارید. نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری CRM و نرم افزار حقوق و دستمزد هم می تواند برای شما مفید باشد.

اگر یک شرکت صنعتی و تولید کننده هستید علاوه بر نرم افزارهای بالا ، نرم افزار تولید و بهای تمام شده نیز برای کار شما مفید است.

علاوه بر موارد بالا معیارهای زیر را می توان در خرید نرم افزار حسابداری مد نظر قرار داد:

1- برای خرید نرم‌افزار با دیگران مشورت کنید.

بهترین افردای که می توانید با آنها مشورت کنید ، همکاران و هم صنفی های خودتان است. اگر کسب و کار شما پخش لوازم آرایشی و بهداشتی است ، از شرکت های پخش لوازم آرایشی و بهداشتی بپرسید که از چه نرم افزارهایی استفاده می کنند.  آیا نرم افزار حسابداری مورد استفاده آنها رضایت آنها را جلب کرده است. 

2- از قسمت های مختلف سازمان خود سوال کنید.
حتما در هنگام تهیه نرم افزار حسابداری با همکاران بخش های مختلف شرکت خودتان هماهنگ باشید. نرم افزار حسابداری که فقط جوابگوی بخشی از شرکت شما باشد و سایر بخش های ضعیف باشد برای سازمان شما مناسب نیست. بعدا ممکن است که بخش هاب مختلف شرکت ، اقدام به خرید نرم افزار خاص خود نمایند و شما چندین نرم افزار مختلف در بخش های شرکت خود داشته باشید که باعث ایجاد آشفتگی در اطلاعات و سپس کسب و کارتان خواهد شد.

3- از شرکتی خرید کنید که مشتریانی در صنف شما داشته اند.

از شرکتی که می خواهید نرم افزار بخرید بخواهید که حداقل 2 شرکت که کارشان با شما یکسان است را به عنوان مشتری راضی معرفی نمایند. با آن دو شرکت تماس بگیرید و درباره نرم افزار مربوطه از آنها سوال نمایید.

 

 

4- قبل از خرید نرم افزار نیازهای خاص خود را به شرکت اطلاع دهید.

قبل از خرید نرم افزار حسابداری ، بررسی کنید که نرم‌افزار قابلیت به روزرسانی و افزودن امکانات جدید خاص شما را داشته باشد. این نیازها را لیست کنید و قبل از خرید نرم افزار یه شرکت تولید کننده نرم افزار ارائه دهید و از وی بخواهید که مدت زمان و هزینه انجام این موارد خاص را به شما اطلاع دهد و اگر مناسب بود در متن قرارداد بیاورد. در ضمن پرداخت مبلغ قرارداد یا بخشی از آنرا منوط به انجام این امور قرار دهید.

5- نرم افزار حسابداری قابلیت خروجی اکسل را داشته باشد.

نرم‌افزار حسابداری که انتخاب می کنید باید خروجی اکسل داشته باشد و تمام گزارشات را بتواند در فایل اکسل به شما تحویل دهد. در ضمن نباید نسبت به نسخه آفیس شما محدودیتی داشته باشد. برخی نرم افزارها با یک نسخه آفیس کار می کنند ولی با نسخه های دیگر سازگاری ندارند.

6- نرم افزار حسابداری نباید محدودیتی در نصب روی سیستم عامل داشته باشد.

منظورم سیستم عامل ویندوز است. نرم افزار باید روی سیستم عامل های ویندوز که اکنون در بازار وجود دارند و بعدا خواهند آمد نصب و راه اندازی شود. اطمینان حاصل نمایید و همچنین در قرارداد لحاظ کنید که نرم افزار باید روی سیستم عامل های Xp و 7 و 10 و بالاتر که بعدا خواهد آمد نصب شود. در صورتی که نرم افزار حسابداری تحت وب می خرید باید روی اکثر مرورگرهای جدید به راحتی کار کند و محدودتی نداشته باشد.

7- سطوح دسترسی در نرم افزار حسابداری را جدی بگیرید

مسلما کلیه کارمندان شما به یک میزان اجازه دسترسی به ثبت و رویت اطلاعات را ندارند. کارمند جزء واحد حسابداری نباید به اندازه مدیر مالی خود به اسناد ثبت شده و گزارشات مالی دسترسی داشته باشد. همینطور یک فروشنده ساده به اندازه مدیر فروش خود. لذا به دنبال نرم‌افزاری باشید که بتواند دسترسی کاربران مختلف را به فرم‌ها و امکانات نرم افزار محدود کند.

  • علی کمانکش
  • ۰
  • ۰

هر حسابدار باید در ثبت های حسابداری خود از اصول حسابداری پیروی کند وگرنه گزارشات ارائه شده توسط وی ، مورد قبول سایر افراد این رشته واقع نمی شود. علاوه بر این وزارت دارایی نیز صورتهای مالی را که بر اساس این اصول ارائه شوند قبول می کند. در صورتی که در گزارشگیری حسابداری از یک اصول پذیرفته شده و مورد قبول همه استفاده نشود ، قابلیت مقایسه نخواهد داشت. این موارد را بنده در فیلم های آموزش حسابداری که در سایت برای دانلود قرار داده ام به تفصیل شرح داده ام. علاقمندان می توانند برای دانلود فایلهای آموزشی مذکور به آدرس زیر مراجعه نمایند. این فیلم آموزشی در 24 جلسه تهیه شده است که هم حسابداری و هم نرم افزار حسابداری باتیس را آموزش می دهد.

دانلود فیلم آموزشی حسابداری و نرم افزار حسابداری باتیس

اولین اصل از اصول حسابداری که در اینجا بحث می کنیم اصل بهای تمام شده تاریخی می باشد. طبق این اصل :

"بها مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام‎شده در دفاتر ثبت می‌گردند"

 

 منظور از بهای تمام‎شده هر دارایی ارزش مبادله‌ای نقدی آن در تاریخ تحصیل است. این اصل به زبان ساده می گوید بهای تمام شده هر دارایی اعم از کالا و دارایی ثابت برابر مبلغی است که ما برای آن کالا قرار است به صورت نقدی پرداخت کنیم باضافه تمام هزینه هایی که برای ورود آن کالا یا دارایی به انبار پرداخت‌ می کنیم. سایر هزینه های مالی به علت پرداخت اقساطی و ... جزء بهای تمام شده آن کالا به حساب نمی آید.

مثال 1 :  یک میز را به مبلغ 100 هزار تومان خریداری می کنیم. 10 هزار تومان هم تخفیف می گیریم. پس تا اینجا بهای تمام شده این کالا یا دارایی برای ما 90 هزار تومان شده است. حالا فرض کنیم که 5 هزار تومان هزینه باربری می دهیم تا این میز را به محل کار یا انبار برسانیم، در اینجا بهای تمام شده این میز برای ما 95 هزار تومان می شود.

حالا اگر با فروشنده به توافق برسیم که این 95 هزار تومان را به صورت دو قسط از ما بگیرد و درصدی سود روی آن با ما حساب کند، مثلا دو قسط 50 هزار تومان از ما بگیرد ، بهای تمام شده آن میز همان 95 هزار تومان است و 5 هزار تومان باقیمانده باید به عنوان هزینه مالی در دفاتر و یا نرم افزار حسابداریثبت شود.

این اصل حسابداری در عین امتیازات زیادی که دارد دارای معایبی نیز هست که یکی از آن معایب این استکه در کشورهایی که دارای تورم شدید هستند ، ارزش دارایی ها در صورتهای مالی به درستی منعکس نمی شود. مثلا این میز بعد از یکسال ممکن است که 200 هزارتومان ارزش داشته باشد ولی ما علاوه بر اینکه آنرا 95 هزار تومان ثبت کرده ایم ، استهلاک هم برای آن محاسبه می کنیم و ارزش دفتری آن کمتر از 95 هزارتومان است.

از مزایای این اصل می توان گفت که بهای تمام شده، بر تخمین و ارزیابی مبتنی نبوده بلکه واقعی، قابل اندازه‌گیری و قابل اتکاء است.

 

اصل دوم که در اینجا در مورد آن بحث می کنیم ، اصل تحقق درآمد است. این اصل را بنده در فیلم های آموزشی به صورت کامل توضیح داده ام. ولی در اینجا به صورت مختصر آنرا توضیح می دهم. در این اصل بحث بر سر این است که چه زمانی باید درآمد شناسایی و در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت گردد. طبق این اصل، و همچنین طبق استاندارد شماره 3 ، زمان شناسایی درآمد و ثبت آن در دفاتر و نرم افزار حسابداری زمانی است که که دو شرط زیر برقرار باشد:

اول اینکه مبادله یا داد و ستدی صورت گرفته باشد و دوم اینکه فرایند کسب سود کامل شده باشد.

(به زبان ساده ، زمانی باید در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری سند درآمد ثبت شود که کالا به مشتری تحویل داده شده باشد)

تکمیل فرایند کسب سود شامل تکمیل فروش یا انجام خدمت، انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دریافت وجه نقد یا اطمینان از دریافت وجه نقد در آینده است.

طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از فروش کالا باید در زمان فروش و مطابق «روش فروش» شناسایی گردد. طبق اصل تحقق درآمد، درآمد ناشی از خدمات بر اساس میزان انجام خدمات شناسایی می‌گردد. مطابق اصل تحقق درآمد، مبالغ پیش دریافت مشتریان نباید به عنوان درآمد دوره محسوب گردد. زیرا فرایند کسب سود در مورد این مبادله هنوز تکمیل نشده است.

مثال : یک نفر به مغازه ما مراجعه می کند و می خواهد یک ماشین حساب از ما بخرد. چند حالت ممکن است پیش بیاید.

اول اینکه ما ماشین حساب در مغازه موجود داریم و یک ماشین حساب به مشتری می دهیم در این لحظه درآمد محقق شده و باید در دفاتر و نرم افزار حسابداری سند فروش ماشین حساب ثبت گردد.

دوم اینکه ما ماشین حساب نداریم و به مشتری می گوییم که فردا برای دریافت ماشین حساب مراجعه کند. در این لحظه مشتری مبلغی به عنوان پیش پرداخت به ما می دهد. در این حالت درآمد محقق نشده است و ما نباید سند فروش در دفاتر و نرم افزار حسابداری ثبت کنیم.

برای توضیحات تکمیلی به فیلم های آموزش حسابداری بنده مراجعه نمایید.


اصل تطابق (هم‎زمانی)

بر اساس اصل هم‎زمانی، هزینه‌های انجام‎شده برای ایجاد درآمد باید به حساب دوره‌ای که درآمد در آن تحصیل شده است منظور شود. به عبارت دیگر، سود هر دوره تفاوت بین درآمدهای تحصیل شده و هزینه‌های تحمل شده برای کسب درآمد همان دوره است. مطابق این اصل، بسیاری از هزینه‌های انجام شده در دوره جاری، به دلیل داشتن منافع آتی به عنوان دارایی در دفاتر و صورتهای مالی ثبت و گزارش می‌شوند.

 

اصل افشاء کامل

اصل افشاء ایجاب می‌کند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به واحد تجاری به طور مناسب و کامل افشاء گردد. این اصل که بر کلیه جوانب گزارشگری مالی تأثیر دارد، واحد تجاری را ملزم به تهیه اطلاعات مورد نیاز برای بستانکاران و اعتبار دهندگان می‌نماید. این اطلاعات می‌تواند در متن صورتهای مالی یا در یاداشت‌های همراه این صورتها، افشاء گردند.

  • علی کمانکش