ترنم باران

ترنم باران

ترنم باران

ترنم باران

  • ۰
  • ۰

نرم افزار حسابداری یکپارچه موجود در بازار نرم افزار های حسابداری ایران ، معمولا دارای قسمت های دریافت و پرداخت و عملیات چک و تنخواه داری هستند. امروزه به این قسمت ها ، نرم افزار خزانه داری می گویند. 

در نرم افزار حسابدرای یکپارچه ، معمولا با ثبت عملیات در نرم افزار خزانه داری ، سند حسابداری مربوط به آن عملیات به صورت اتوماتیک در نرم افزار حسابداری مالی ثبت می شود و دیگر نیازی به ثبت جداگانه سند حسابداری عملیات مربوطه نیست. برای مثال به محض ثبت یک برگ دریافت در نرم افزار خزانه داری ، سند حسابداری مربوط به آن دریافت در نرم افزار حسابداری مالی به صورت اتوماتیک ثبت می شود که در آن ، شخص پرداخت کننده وجه ، که در اکثر مواقع مشتری می باشد بستانکار و گیرنده وجه که صندوق و یا بانک و یا اسناد دریافتی می باشد بدهکار می شود.

 

برخی مزایای استفاده از نرم افزار خزانه داری ارگس

کمک به تصمیم‌گیری مدیران از طریق ارائه‌ی اطلاعات منسجم و دقیق

پیگیری و اطلاع یافتن از اسناد و وجوه دریافتی و پرداختی مشتریان و تأمین‌کنندگان به سادگی امکان‌پذیر است.  گردش وجوه و اسناد در داخل سازمان و کنترل نقدینگی ساده شده و اطلاعات کافی برای تخصیص منابع مالی به فعالیت‌های جاری و آینده وجود دارد.

پیگیری سریع اسناد و وجوه دریافتی و پرداختی

می‌توانید عملیات انجام شده بر روی اسناد دریافتی و پرداختی را به سادگی و با جزئیات کامل ردیابی کنید. تمامی مبادلات از دریافت یک سند تا واگذاری، واخواست و حقوقی کردن آن و هر مبادله دیگری قابل ردیابی است. همچنین انتقال‌های درون سازمانی مانند بانک‌ها و صندوق‌ها قابل انجام و گزارش‌گیری است.

 

قسمت های مختلف یک نرم افزار خزانه داری می تواند به صورت زیر باشد:

قسمت دریافت وجه

دریافت وجه یکی از مهمترین قسمت های نرم افزار خزانه داری است. تمام دریافتهای یک کسب و کار در این برگ دریافت ثبت می شوند. ثبت دریافت در این قسمت در نرم افزار حسابداری یکپارچه باعث ثبت سند حسابداری به صورت اتوماتیک در نرم افزار حسابداری مالی می شود. دریافت وجه می تواند به صورت نقدی باشد که در این صورت وجه دریافتی وارد صندوق می شود و یا می تواند به صورت واریز به حساب و کارت به کارت باشد که در این صورت وجه دریافتی وارد حساب بانکی می شود و یا می تواند به صورت دریافت چک باشد که چکهای دریافتی وارد صندوق شده و در سند حسابداری در سر فصل اسناد دریافتی ثبت می شوند.

 

قسمت پرداخت وجه

پرداخت وجه یکی از مهمترین قسمت های نرم افزار خزانه داری است. تمام پرداخت های یک کسب و کار باید در این برگ پرداخت ثبت شوند. ثبت پرداخت در این قسمت در نرم افزار حسابداری یکپارچه باعث ثبت سند حسابداری به صورت اتوماتیک در نرم افزار حسابداری مالی می شود. پرداخت وجه می تواند به صورت نقدی باشد که در این صورت وجه پرداختی از صندوق پرداخت می شود و یا می تواند به صورت به صورت کارت به کارت باشد که در این صورت وجه پرداختی مستقیما از حساب بانکی پرداخت می شود و یا می تواند به صورت پرداخت چک باشد که چکهای پرداختی درگیر می شوند و در سند حسابداری در سر فصل اسناد پرداختی ثبت می شوند. و یا خرج کردن چک اشخاص می تواند باشد.

 

قسمت عملیات چک پرداختی

چکهای پرداختی ، همان چکهایی هستند که از دسته چک خودتان به مشتری می دهید. این چکها معمولا ابتدا در سیستم به صورت تعریف دسته چک ، تعریف می شوند و سپس در برگ پرداخت اطلاعات آنها پر می شود. مثل اینکه چه کسی چک را دریافت می کند، مبلغ و تاریخ سررسید چک چیست و .... 

در زمانی هم چک توسط مشتری وصول می شود باید در سیستم ثبت گردد تا سند حسابداری آن در نرم افزار حسابداری مالی ثبت شده و پول از حساب بانک کسر گردد. 

به صورت خلاصه چند عملیات مربوط به چکهای پرداختی وجود دارد که عبارتند از :

تعریف حسابهای جاری شرکت

تعریف دسته چکها

ثبت مشخصات چک در برگ پرداخت و یا اول دوره

اعلام وصول چک پرداختی

اعلام ابطال چک پرداختی (در صورتی که به هر دلیل چک برگشت بخورد و بخواهیم آنرا ابطال کنیم)

 

قسمت عملیات چک دریافتی

چکهای دریافتی ، همان چکهایی هستند که از مشتریان خود می گیرید. این چکها معمولا در برگ دریافت ثبت می شوند و البته برخی هم به صورت چک دریافتی اول دوره ثبت می شوند.  

به صورت خلاصه چند عملیات مربوط به چکهای دریافتی وجود دارد که عبارتند از :

ثبت چکهای دریافتی اول دوره در نرم افزار حسابداری 

دریافت چک دریافتی در برگ دریافت

نقد کردن چک دریافتی 

اعلام واگذاری چک دریافتی به حساب بانک

اعلام وصول چک واگذار شده به حساب بانک

اعلام واخواست چک دریافتی از بانک

اعلام عودت چک دریافتی 

برگرداندن چک دریافتی به صاحب آن

 

نرم افزار حسابداری باتیس ، نرم افزار حسابداری سما و نرم افزار حسابداری بیت محصول شرکت داده پردازان ارگس ، هر سه دارای قسمت خزانه داری می باشند و قسمت های مربوط به دریافت و پرداخت و عملیات چک را دارا می باشند.

نرم افزار خزانه داری برای شرکت های خدماتی ، بازرگانی ، تولید و صنعتی و پیمانکاری مناسب و می توان گفت که لازم است. بنابراین در موقع خرید نرم افزار حسابداری ، سعی کنید که نرم افزار حسابداری خریداری کنید که قسمت خزانه داری را داشته باشد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم مهر ۱۳۹۵ساعت 11:0  توسط علی کمانکش  |  نظر بدهید

اموال و دارایی ثابت در نرم افزار حسابداری یکپارچه

دارایی ثابت یکی از مهمترین دارایی های شرکت های تولیدی و پیمانکاری محسوب می شود. دارایی ثابت همان اموال منقول و غیر منقول هستند که شرکت برای انجام کار خود از آنها بهره می گیرد. یکی از مهمترین هزینه های تولید در شرکت ها ، هزینه استهلاک ماشین آلات تولید است که به عنوان سربار در بهای تمام شده محاسبه می شود.

 

در نرم افزار اموال و دارایی ثابت ، کلیه اموال منقول و غیر منقول شرکت ثبت می شود و جابجایی آنها و استهلاک آنها محاسبه شده و سند حسابداری آن نیز ثبت می شود.

 

در نرم افزارهای حسابداری یکپارچه ، یکی از زیر سیستم های مهم در حوزه مالی ، همان نرم افزار اموال و دارایی ثابت است. این نرم افزار دارای امکاناتی است که در زیر به آن می پردازیم.

 

کارت اموال 

اولین امکان در نرم افزار اموال و دارایی ثابت، کارت اموال است که در آن تمام اطلاعات اموال و دارایی ثابت شرکت ها ثبت می شود. اطلاعاتی از قبیل نام و پلاک اموال ، تاریخ بهره برداری از اموال ، مبلغ خرید ، روش و درصد محاسبه استهلاک و مرکز هزینه ای که اموال در آن وجود دارد و سند حسابداری هزینه استهلاک باید در آن مرکز هزینه ثبت شود.

 

انواع اموال

این امکان معمولا به عنوان اطلاعات پایه در نظر گرفته می شود. در برخی از نرم افزار های اموال و دارایی ثابت ، نوع اموال به صورت ثابت به 5 دسته تقسیم می شود. زمین ، ساختمان، ماشین آلات، اثاثه و ابزار آلات. ولی در برخی نرم افزارهای حسابداری بزرگتر و پیچیده تر ، انواع اموال به عنوان یک اطلاعات پایه در اختیار کاربر قرار داده شده است. 

 

جابجایی اموال و دارایی ثابت

برخی از اموال و دارایی ثابت ها منقول هستند به این معنی که می توان آنها را جابجا کرد. برخی دیگر غیر منقول هستند و نمی توان آنها را جابجا کرد. مثلا در مورد زمین و ساختمان به این گونه است. زمین و ساختمان اموال غیر منقول هستند و جابجایی آنها غیر ممکن است. 

در نرم افزار های حسابداری که شامل زیر سیستم اموال و دارایی ثابت هستند ، گزینه جابجایی اموال وجود دارد. در جابجایی اموال ، یک دارایی ثابت را از جایی مثلا از یک مرکز هزینه به جای دیگر به یک مرکز هزینه دیگر منتقل می کنیم. بنابراین محاسبه استهلاک این دارایی ثابت هم باید در دو مرکز هزینه ثبت شود و بر اساس مدت زمانی که دارایی ثابت در آن مرکز بوده است.

 

محاسبه استهلاک

یکی از هزینه های مهم در بهای تمام شده کالا و خدمات هزینه های استهلاک اموال و ماشین آلاتی است که در شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا هزینه های استهلاک به صورت غیر مستقیم و به عنوان سربار در محاسبه بهای تمام شده نقش دارند. در نرم افزار های حسابداری یکی از کارهایی که نرم افزار انجام می دهد بحث محاسبات مربوط به هزینه های استهلاک است.  برخی اموال استهلاک پذیر نیستند ولی برخی از اموال استهلاک پذیرند. استهلاک هم بر اساس نوع استهلاک و عمر مفید محاسبه می شود.

 

تجدید ارزیابی اموال

معمولا در کشورهایی که تورم بالا وجود دارد اموال و دارایی ثابت بیش از ارزش دفتری ، می ارزند. بر اساس اصول حسابداری بهای تمام شده یک دارایی ثابت باید بر اساس هزینه پرداخت شده در زمان خرید و تصاحب آن دارایی ثابت در دفاتر ثبت شود و بر اساس قوانین محاسبه استهلاک ، این دارایی ثابت در طول مدت معینی مستهلک شود. مثلا یک ماشین راه سازی را در نظر بگیرید . مثلا این ماشین 10 سال گذشته ، به مبلغ 100 میلیون تومان خریداری شده است و در طول مدت 10 سال کاملا مستهلک شده و ارزش دفتری آن الان صفر است. ولی با توجه به تورم و 3 برابر شدن مبلغ دلار ، آن ماشین راه سازی بعد از 10 سال حتی ممکن است بیش از 100 میلیون تومان ارزش داشته باشد. 

شرکت ها می توانند هر چند وقت یکبار دارایی ثابت خود را تجدید ارزیابی کنند و به عنوان سود در دفاتر خود ثبت کنند.

 

در نرم افزار های حسابداری که اکنون در بازار وجود دارد ، معمولا زیر سیستم اموال و دارایی ثابت نیز وجود دارد که امکاناتی که در بالا نام بردیم باید در آن وجود داشته باشد. البته امکانات زیاد دیگری نیز وجود دارد مثل تعمیر و نگهداری اموال و دارایی ثابت و بحث مربوط به جمعدار اموال و ... 

 

یکی از زیر سیستم های نرم افزار حسابداری باتیس ، نرم افزار اموال و دارایی ثابت می باشد که علاوه بر امکانات فوق دارای گزارشات متنوع دیگری نیز می باشد.

 

برای دیدن امکانات نرم افزار حسابداری باتیس از لینک زیر استفاده نمایید.

امکانات نرم افزار حسابداری باتیس 

 

برای دیدن امکانات نرم افزار اموال و دارایی ثابت از لینک زیر استفاده نمایید.

امکانات نرم افزار اموال و دارایی ثابت ارگس

  • ۹۵/۰۷/۰۸
  • علی کمانکش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی